Vasemmisto onnistui budjettineuvotteluissa: Puistoruokailupilotti Espooseen, välttämätön lisämääräraha varhaiskasvatukseen, koulutukseen ja nuorisolle

24.11.2023

Vasemmiston valtuustoryhmän tavoitteet täyttyivät neuvotteluissa ja ryhmä on tyytyväinen siitä, että yhteisöjen hyvinvointiin saatiin lisäpanostuksia ja osallistuvaa budjetointia laajennetaan. Vasemmisto puolsi myös järjestöjen lisärahoitusta, joka saatiin mukaan talousarvioon.

Budjettineuvottelut Espoon poliittisten ryhmien   välillä saatiin päätökseen maanantaina 20.11.2023. Vuoden 2024 talousarvioon tarvittiin  muutoksia, koska Espoon kasvuvauhti on ollut ennakoitua nopeampaa. Tämä luo paineita päivittää vuonna 2016 tehty investointiohjelma, joka ei vastaa enää Espoon nykyisen väestönkasvun tarpeisiin. Investointiohjelman uudelleenarviointi  tulee Espoossa luottamushenkilöiden käsiteltäväksi ensi keväänä.

” Lapsiperheköyhyyden vähentämisohjelmassakin

Espooseen saatiin rahoitus puistoruokailupilotille.

Kuva: Espoon Vasemmisto

linjatulta ja virkamiesten puoltamalta puistoruokailulta on puuttunut rahoitus. Espoon Vasemmisto on pitkään ajanut sen toteuttamista ja nyt viimein pääsemme pilotilla liikkeelle”, iloitsee Espoon Vasemmiston valtuustoryhmän puheenjohtaja Tiina Aavaparta.

Kasvun ja oppimisen lautakunta päättää suomenkielistä varhaiskasvatusta ja koulutusta koskevista asioista sekä nuorisopalveluista Espoossa. Lautakunta on esittänyt riittävien koulujen, lukioiden ja päiväkotien tilainvestointien priorisointia kaupungin investointiohjelmaan. Vasemmisto tukee lautakunnan esitystä ja on valmis nostamaan investointikattoa, jotta koulu- ja päiväkotihankkeet toteutuvat ajoissa.

”Vasemmistolle on tärkeää, että kiireellisimmille päiväkoti- ja kouluhankkeille saatiin jo nyt budjettiin suunnittelurahaa, jotta prosessi saadaan mahdollisimman pikaisesti käyntiin. Olemme myös tyytyväisiä siihen, että perusopetukseen, varhaiskasvatukseen ja lukio-opetukseen esittämämme lisäykset saatiin mukaan budjettiin. On todella hyvä, että yhteistä poliittista tahtotilaa löytyy”, Aavaparta sanoo.

Suomenkieliseen perusopetukseen saatiin lisärahoitusta 7 miljoonaa, varhaiskasvatukseen kaksi miljoonaa sekä lukio-opetukseen miljoonan verran. Myös ruotsinkielisille saatiin miljoonan verran lisärahoitusta. Vasemmistoliitto ja RKP olivat ainoat puolueet, jotka esittivät ruotsinkieliseen kasvatukseen ja koulutukseen lisämäärärahaa.

Tiina Aavaparta
tiina.aavaparta@gmail.com