Aluevaalit 2022

Eduskunta on 23.6.2021 hyväksynyt sosiaali-ja terveyspalveluiden uudistuksen, minkä vuoksi Suomeen perustetaan 21 hyvinvointialuetta. Hyvinvointialueita koskeva lainsäädäntö on tullut voimaan 1.7.2021.

Hyvinvointialueen ylintä päätösvaltaa käyttää aluevaltuusto, jonka jäsenet ja varajäsenet valitaan aluevaaleilla.  Valtuuston toimikausi on neljä vuotta. Aluevaalit toimitetaan samanaikaisesti kuntavaalien kanssa vuodesta 2025 lukien. Ensimmäiset aluevaalit toimitetaan kuitenkin erillisinä vaaleinaan sunnuntaina 23.1.2022.

Espoossa pitää hyvinvointialuelain mukaan olla vähintään 69 valtuutettua, jotka valitaan aluevaaleissa päättämään Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveys sekä pelastustoimen järjestämisestä.

Espoon Vasemmisto järjestää aiheesta tilaisuuksia ja tulee asettamaan myös aluevaaliehdokkaita. On erittäin tärkeää, että espoolaisten ääni kuuluu hyvinvointialueella ja paikalliset yhteisöt ja palvelutarpeet otetaan huomioon.