Espoon valtuusto nosti säästöohjelmista huolimatta luottamushenkilöiden palkkioita, eikä halunnut julistaa ilmastohätätilaa - Vasemmisto vastusti

24.6.2021

Tiedote 24.6.2021

Kauden viimeisessä valtuuston kokouksessa ilmastonmuutoksen edelläkävijäksi mielellään profiloituvan Espoon valtuutetut eivät nähneet ilmastohätätilan julistamista tarpeellisena.  Julistuksen vaikuttavuus koettiin vähäiseksi.

– Julistukseen liittyminen merkitsee myös vastuun kantamista, minusta Espoo olisi voinut toimia tässä arvojohtajana ja suunnan näyttäjänä, Espoon Vasemmiston seuraavallakin kaudella jatkava kaupunginvaltuutettu Tiina Ahlfors sanoo.

Ahlfors on myös esittänyt, että tilanteessa, jossa toimialat työntekijöineen on sidottu tiukkaan säästöohjelmaan, ei voida myöskään nostaa hallinnon palkkioita. Yhteiset talkoot eivät kuitenkaan kiinnostaneet valtuustossa, vaan korotukset tehdään 7,58 korotusprosentilla. – Esimerkiksi valtuuston kokouksen palkkio nousee 320 eurosta 355 euroon, joten kysymys on merkittävästä summasta, Ahlfors muistuttaa. ­

Espoon kaupungin säästöohjelmassa henkilöstöön kohdistuvia, joskin ei irtisanomisia aiheuttavia, säästötavoitteita on yli 30 miljoonan euron edestä vuoteen 2025 mennessä. Vammaisten ja sosiaalihuollon kuljetuspalveluista on tarkoituksena vähentää 4,5 miljoonaa euroa. Myös perusopetuksen ulkopuoliseen sijaisten käyttöön tulee vähennyksiä, sekä ylitöihin ja päivystykseen liittyvästä erilliskorvauksesta leikataan 10 %. Myös lakisääteisten palveluiden ulkopuolisista sosiaalipalveluista on tarkoitus vähentää noin miljoona euroa.

Tiina Ahlfors,  Kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen jäsen    tiina.ahlfors@hotmail.fi