Espoon vasemmisto vastustaa Länsirataa: lasten, luonnon ja arjen hyvinvointi ensin
11.11.2025
Olemme joukkoliikenteen ja kestävän liikkumisen puolella. Länsirata ei kuitenkaan palvele espoolaisia järkevästi. Se on kallis, riskejä sisältävä ja ympäristölle raskas hanke, jonka hyödyt jäävät kapeiksi kaupunkimme näkökulmasta. Espoolla on tärkeämpiä ja taloudellisesti vastuullisempia vaihtoehtoja, jotka ovat linjassa Espoo-tarinan tavoitteiden kanssa.
"Linjasimme kaupunkistrategiassa olevamme Lasten ja nuorten pääkaupunki ja tavoitteen tulee näkyä panostuksina kasvun ja oppimisen alan investointeihin. Lasten ja nuorten palveluvaje on tosi ja jotta toimimme
.png)
Espoon Vasemmiston valtuutetut Elina Saarentaus, Elina Rodriguez ja Minna Nurminen eivät iloitse Länsiradasta. Kuva: Studio Valonkuva
vastuullisesti heidät huomioiden sekä samalla tasapainottaen kuntatalouttamme, on meidän priorisoitava investointitarpeet koulujen ja päiväkotien sekä niihin kytkettyjen peruspalveluiden suuntaan”, toteaa vasemmiston valtuustoryhmän puheenjohtaja Elina Saarentaus.
Talous ja riskit eivät puolla hanketta
Länsirata on poikkeuksellisen kallis ja epävarma hanke, jonka kustannukset uhkaavat kaatua kunnille. Espoon maksuosuus on mahdollisiin hyötyihin nähden kohtuuttoman suuri, jo 170 miljoonaa euroa ensimmäisessä vaiheessa. Länsirata-hankkeen toinen vaihe jää seuraavan hallituksen päätettäväksi, mikä puolestaan lisää epävarmuutta hankkeen kannattavuuden näkökulmasta.
Espoo-tarinan mukaan kaupungin talous on pidettävä tasapainossa ja investoinnit mitoitetaan tulorahoituksen kantokyvyn mukaisesti. Länsirata ei täytä näitä kriteereitä.
"Mielestäni on tärkeää, että Espoota johdetaan tiedolla. Tällä hetkellä meillä ei ole virkavastuulla tehtyjä talous- ja yhteiskunnallisia vaikutusarvioita päätöksenteon tukena, vaan meillä on Länsirata Oy:n arviot. Olen huolissani, jos näin isoja ja riskialttiita hankkeita hyväksytään näin kapeilla tiedoilla. Tämä ei ole vastuullista talouden, luonnon tai espoolaisten kannalta", sanoo valtuustoryhmän 1. varapuheenjohtaja Minna Nurminen.
Hanke palvelee tällä hetkellä liian pientä osaa Espoosta
Ratahanke ei lyhentäisi merkittävästi matka-aikaa Helsingin ja Turun välillä ja lähijunaliikenteen laajuus Espoossa on yhä epävarmaa. Tällä hetkellä painotus on ainoastaan mahdollisessa Histan alueessa.
Espoo-tarinassa linjataan, että kaupungin kasvu tapahtuu pääosin olemassa olevan infran ja hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella. Länsirata toisi hajautettua ja kallista kasvua, joka on ristiriidassa tämän tavoitteen kanssa.
Luonto ja ilmasto vaativat parempia ratkaisuja
Uusi ratakäytävä kulkisi metsien halki ja heikentäisi hiilinieluja juuri, kun Espoon tavoitteena on luonnon kokonaisheikentymättömyys vuoteen 2035 mennessä. Rakentamisen päästöt olisivat valtavat ja luontotappiot pysyviä.
Espoo-tarina korostaa luonnon monimuotoisuuden vahvistamista, lähiluonnon saavutettavuutta ja ilmastopäästöjen nopeaa vähentämistä. Länsirata ei tue näitä päämääriä, vaan kuluttaa luonnonvaroja ja saavuttaisi ilmastoneutraaliuden vasta 140 vuoden päästä. Tarvitsemme nopeampia ja tehokkaampia ilmastotoimia.
“Hankkeella on vakavat ympäristö- ja luontovaikutukset: rata kulkisi useiden arvokkaiden luontoalueiden halki, tuhoaisi ekologisia käytäviä ja vaikuttaisi haitallisesti eri ekosysteemeihin. Voimme panostaa raideliikenteeseen kestävämmällä tavalla”, toteaa kaupunginhallituksen jäsen Elina Rodriguez.
Rantaradan parantaminen on järkevämpi vaihtoehto
Ohituspaikkojen, valikoitujen kaksiraiteisten osuuksien ja modernien turvalaitteiden avulla rantaradan kapasiteetti ja täsmällisyys saadaan ylös murto-osalla Länsiradan hinnasta.
Tämä tukee Espoo-tarinan tavoitetta kehittää liikennettä sujuvammaksi hyödyntämällä jo rakennettua infrastruktuuria ja parantamalla joukkoliikenteen osuutta.
Pohjois-Espoota voidaan kehittää ilman Länsirataa
Kasvua voidaan ohjata kyläkeskuksiin ja olemassa olevan infran äärelle. Kohtuuhintainen asuntotuotanto, joukkoliikenneyhteydet ja lähiluonnon turvaaminen ovat keinoja, joilla Pohjois-Espoo voi kasvaa kestävästi. Tämä toteuttaa Espoo-tarinan periaatteita hallitusta kasvusta, luonnon monimuotoisuuden turvaamisesta ja viihtyisistä alueista
“Pohjois-Espoo on paljon muutakin kuin Hista. Alueella on elinvoimaisia kyläkeskuksia, vahvaa yhteisöllisyyttä ja arvokasta luontoa, jota tulee vaalia myös tulevaisuuden kaavoituksessa. Espoon yleiskaava 2060, joka tulee valtuuston tarkasteluun tällä kaudella, antaa vasta kokonaiskuvan kaupungin kasvusta. Meidän on huolehdittava, ettemme tee päätöksiä, jotka vaarantavat luonnon ja alueen paikalliset vahvuudet”, valtuustoryhmä muistuttaa.
Lisätietoja:
Elina Saarentaus
Vasemmiston valtuustoryhmän puheenjohtaja
elina.saarentaus@gmail.com
050 3739386