Vasemmisto vaati arvostusta kaikille asumisen muodoille, Perussuomalaiset paremmuusjärjestystä tulotason ja asumismuodon mukaan

21.6.2023

Vasemmistoliiton Kari Uotila joutui jälleen korjaamaan vuokra-asumiseen liittyviä ennakkoluuloja Espoon valtuuston kokouksessa.

Perussuomalaisten Henna Kajava kauhisteli, kuinka Espoossa “synnytetään tahallisesti uutta kaupunkiköyhälistöä” vuokra-asuntoja rakentamalla. Kajavan antipatian kohteena oli erityisesti Suurpellon asuinalue, jossa omistusasuntojen osuus on 15 %.  Vasemmistoliiton Kari Uotila muistutti jälleen valtuutettuja siitä, että Euroopan hienoimmaksi ja viihtyisimmäksi kaupungiksi äänestetyssä Wienissä ei käytännössä ole omistusasuntoja ollenkaan.

Suurpellon asuinalue Espoossa.

Kuva: Wikimedia commons

“Se, onko jossain kaupungissa tai kaupunginosassa vuokra-asuntoja, ei ratkaise sen kaupungin viihtyvyyttä, turvallisuutta tai elinvoimaisuutta. Asuminen on myös rahakysymys. Sekä vuokra-asuminen, että omistusasuminen, niin kaikilla ei ole samanlaisia edellytyksiä maksaa korkeita vuokria isoista asunnoista tai korkeita hintoja isojen asuntojen ostamisesta. “ Uotila sanoi.

Uotila nosti esiin myös julkisen ja yksityisen palvelualan pienipalkkaiset työntekijät, jotka mahdollisesti haluaisivat asua pientalossa, mutta siihen ei ole varaa. “Lähdetään hyvät ystävät siitä, että arvostetaan kaikkia asumisen muotoja, kaikkia asuntojen hallitsemistapoja ja kaikkia asuinalueita" , Uotila vetosi valtuustoon ja pyysi kunnioitusta asuinalueita kohtaan.

Kajava jatkoi muistuttamalla, että vuokratalovaltaisille alueille Espoossa muuttaa vähemmän koulutettuja, pienituloisia ja maahanmuuttajia selvästi enemmän kuin muille alueille ja että “asumismuoto profiloi asuinaluetta erilaiseksi”.

Vihreiden Saara Hyrkkö kiitti Uotilaa puheenvuorosta ja korosti, että  on olennaista, etteivät espoolaiset valtuutetut ala asettaa espoolaisia paremmuusjärjestykseen tulotason tai asumismuodon perusteella ja että valtuuston tulisi tehdä kaikkensa, että kaikkialla Espoossa olisi hyvä asua.

Vasemmisto näkee huolestuttavana,että kaupunginvaltuustossa keskustellaan asuinalueiden profiloinnista tällaisilla perusteilla. Asuinalueiden erityispiirteistä ja Espoon asukkaista tulisi keskustella asiallisesti ja kunnioittavasti.

Vasemmiston valtuustoryhmä toivottaa kaikille hyvää kesää!

Kari Uotila

valtuustoryhmän varapuh.joht