Vasemmistoliitto irtaantui Espoon budjettineuvotteluista

18.11.2020

Talouden tasapainottaminen leikkaamalla on väärä arvovalinta

Valtuuston enemmistön päätös sopeuttaa taloutta pääosin palveluista leikkaamalla ja laiminlyömällä tulopuolen vahvistamista on Vasemmiston mielestä väärä arvovalinta.

Lapset kärsivät heikoista opetuksen tukipalveluista, sairaat odottavat hoitoon pääsyä pidempään kuin muissa kunnissa. Vammaiset pelkäävät kuljetus- ja muiden palveluiden kohtaloa, eikä kasvavan vanhusväestön palvelutarpeisiin pystytä riittävästi vastaamaan, samalla kun korona lisää monien palveluiden tarvetta.

Mikäli Vasemmiston ehdotus veroprosentin maltillisesta korotuksesta olisi hyväksytty, niin pahimmista leikkauksista olisi voitu luopua. Esitimme lisämäärärahoja muun muassa perhe- ja sosiaalityöhön, päihde- ja mielenterveyspalveluihin sekä vammais- ja vanhuspalveluihin, perusopetukseen, lukioihin, koulunkäyntiavustajiin, iltapäivätoimintaan, nuorisopalveluihin sekä kirjastoille.

Valtuuston enemmistön tekemä arvovalinta pitää Espoon veroprosentti yhtenä Manner-Suomen alhaisimmista, johti siihen, että neuvotteluissa tuli vain marginaalisia korjauksia budjettiin. Kun lisäsäästöjä jouduttiin hakemaan muun muassa henkilöstöstä ja tärkeistä kohteista kuten työväenopistojen toiminnasta, nuorten leiritoiminnasta sekä hissiavustuksista, niin lopputulema oli kohtuuton, eikä vasemmisto voinut siihen sitoutua.

Vasemmistoliitto tekee valtuuston budjettikäsittelyyn oman oikeudenmukaisemman kokonaisehdotuksen.

Lisätietoja Kari Uotila, Valtuustoryhmän puheenjohtaja p. 0505123031