Vasemmisto budjettineuvotteluihin kasvatus ja koulutus edellä

14.11.2023

Espoon kasvu on yllättänyt kaupungin poliitikot ja virkamiehet. Tarve kouluille ja päiväkodeille on kasvanut samaan aikaan, kun lapsilla ja nuorilla on edelleen korona-ajan jälkeensä jättämiä ongelmia. Vasemmisto on huomioinut tämän budjettineuvotteluissa.

Vasemmisto esittää lisärahoitusta perusopetukseen sekä koulunkäynnin ohjaajien palkkaamiseksi. Espoon Vasemmisto testasi kesällä puistoruokailua Suvelan asukaspuistossa ja totesi, että sille on selkeästi Espoossa tarvetta.

Kuva: pixabay

Valtuustoryhmä esittää budjettineuvotteluissa, että puistoruokailu aloitettaisiin jälleen Espoossa, vähintään kokeiluna.

Vasemmisto esittää lisärahaa myös varhaiskasvatukseen ja näkee, että päiväkotiapulaisten pilottihanketta tulisi jatkaa. Vasemmisto esittää lisäpanostuksia myös lukion kurssitarjontaan sekä moniammatilliseen tukeen. Vasemmisto esittää lisärahoitusta myös liikkuvaan nuorisotyöhön. Näillä panostuksilla on mahdollista vaikuttaa lasten ja nuorten hyvinvointiin sekä koulutuksen laatuun ja tukeen. Kokoomuksen veroale jäi toteutumatta, joten budjetissa olisi nyt mahdollisuus panostaa lapsiin ja nuoriin.

Vasemmisto esittää myös, että selvitettäisiin mahdollisuutta Rantaraitin jatkorakentamiseen Nuottaniemen länsirannalle.

Tiina Aavaparta
Vasemmiston valtuustoryhmän puheenjohtaja