Usein kysyttyjä kysymyksiä kuntavaalien ehdokkuudesta

1. Pitääkö minun olla puolueen jäsen, jos haluan ehdokkaaksi?

Ei tarvitse. Voit lähteä ehdolle Vasemmistoliiton listalle myös sitoutumattomana ehdokkaana.

2. Maksaako ehdokkuus jotain?

Ei maksa. Vantaan Vasemmistoliitto myös tarjoaa kaikille ehdokkailleen valokuvauksen, maksutonta näkyvyyttä ja mahdollisuuksia kampanjoida. Jokainen ehdokas päättää itse oman kampanjabudjettinsa suuruudesta.

3. Kuinka paljon aikaani ehdokkuus vie?

Ehdokkuus vie aikaasi juuri niin paljon kuin itse haluat käyttää aikaasi kampanjointiin.

4. Olen kiinnostunut ehdokkuudesta, mutta en ole ollut mukana politiikassa enkä tiedä siitä kovinkaan paljon.

Kuntapolitiikassa päätetään tavallisten ihmisten kannalta tärkeistä asioista, kuten päivähoidosta, kouluista, sosiaali- ja terveyspalveluista, kirjastoista sekä kulttuuri- ja liikuntapalveluista. Kunnallisten palveluiden käyttäjänä sinulla on asiantuntemusta siitä, miten niitä pitäisi hoitaa. Muuta ei tarvita. Järjestämme myös ehdokkaillemme ja luottamushenkilöillemme koulutusta ja tilaisuuksia keskustella asioista yhdessä. Rohkeasti mukaan vain.

5. Olen Viron kansalainen, mutta olen asunut Vantaalla viisi vuotta. Voinko lähteä ehdokkaaksi?

Kyllä voit. Vaalikelpoinen eli kelpoinen ehdokkaaksi kuntavaaleissa on henkilö,
1) jonka kotikunta kyseinen kunta on,
2) jolla on jossakin kunnassa äänioikeus kuntavaaleissa ja
3) jota ei ole julistettu vajaavaltaiseksi.

Lue lisää: Kenellä on äänioikeus kuntavaaleissa?

6. Olen eläkkeellä ja minulla olisi nyt vapaa-aikaa, jota voisin käyttää politiikkaan. Voinko lähteä näin vanhemmallakin iällä ehdokkaaksi?

Kyllä voit. Etsimme ehdokkaaksemme kaikenikäisiä ja monenlaisilla taustoilla olevia ihmisiä. Tärkeintä on, että haluat vaikuttaa kotikuntasi asioihin ja jaat Vasemmistoliiton arvot ja tärkeimmät tavoitteet.

7. Jos haluan ehdokkaaksi tai tiedän jonkun, josta tulisi hyvä ehdokas, miten toimin?

Jos olet kiinnostunut ehdokkuudesta Vasemmistoliiton ehdokaslistalla kuntavaaleissa, haluat kysyä lisää ehdokkuudesta tai haluat vinkata meille kenestä tulisi hyvä ehdokas, ole yhteydessä Espoon Vasemmiston puheenjohtajaan Ville Uusivuoreen (ville.uusivuori@iki.fi, 040 706 3239) tai järjestökoordinaattori Ajak Majokiin (toimisto@espoonvasemmisto.fi, 044 4910753). Voit myös laittaa tiedot linkistä löytyvän lomakkeen kautta: